Joukkoliikenteen palvelutaso säilyy ennallaan. JOLILA vain saa samaa palvelua entistä halvemmalla

Torstai 11.4.2013 klo 1.53 - Lassi Kaleva


Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan (JOLILA) kokouksessa 10.4. selvisi, että TKL on onnistunut tekemään tehostamistoimenpiteiden ansiosta vuotuista voittoa, jonka sitten tulouttaa vuosittain kaupungille. JOLILA:n 225 000 euron säästötavoitteissa ei siis ole kyse palvelutason heikentymisestä. JOLILA vain saa nyt TKL:ltä samat palvelut kuin ennenkin, mutta edullisemmin. Eli TKL:n voitto-osuus höylätään pois osana säästötavoitteita alentamalla kaupungin TKL:ltä ostaman palvelun hintaa. Kaupunki ei siten oikeasti säästä mistään, koska se olisi joka tapauksessa saanut TKL:n tuottaman ylijäämän käyttöönsä omaan budjettiinsa. Nyt tuo ylijäämä sulaa joukkoliikennelautakunnan säästötavoitteen toteuttamiseen. Tietyssä mielessä kyse on kirjanpidollisesta kikkailusta, josta välttämättä kukaan ei hyödy mitään, mutta onneksi kaikki ovat tyytyväisiä. Seuraavana vuonna hyöty kuitenkin on se, että palvelun hinnan laskettua nyt enemmän tai vähemmän pysyvästi, on JOLILA:lla perinteisellä budjetilla operoidessaan käytettävissään joukkoliikenteeseen alennusta vastaava määrä lisäeuroja. 

Mielestäni joukkoliikenteelle pitäisi osoittaa enemmänkin lisää resursseja. Kysymys on yhteiskunnan peruspalvelusta, joka tukee samalla kaikkia muita yhteiskunnallisia toimintoja. Se, että nyt tehtävä leikkaus/hinnanalennus jää hyödyttämään JOLILAn budjettia myös ensi vuodelle, on upea asia. Suunnittelemani palautus- / hylkäysesitykseni pykälää 37 koskien siis raukeaa, mutta näkisin mielellään keskustelua siitä, miten joukkoliikenne voisi tulevaisuudessa saada yhä entistä enemmän tukea käyttöönsä, mikä mahdollistaisi sekä palvelutason selvän noston että lippuhintojen tuntuvan laskun.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini