Joukkoliikenteestä ei tule säästää !!!

Keskiviikko 10.4.2013 klo 5.34 - Lassi Kaleva


Tulen esittämään Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 10.4.2013 pykälän 37, ”Talouden tasapainottaminen vuonna 2013” palauttamista takaisin valmisteluun. Pykälän pohjaesityksessä esitetään osana kaupungin säästötavoitteita joukkoliikenteen hankintamenoja vähennettäväksi 225 000 eurolla kohdistuen kaupungin omaan tuotantoon. Mikäli palauttaminen takaisin valmisteluun ei onnistu, niin tulen esittämään kohdan hylkäämistä. Viimeinen keinoni on esittää eriävä mielipide pöytäkirjaan. 

Sopimuksia ei voida yksipuolisesti muuttaa ilman että se vaikuttaisi negatiivisesti Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen (TKL) mahdollisuuksiin tuottaa heiltä hankittavaa palvelua. Säästöesityksessä asetetaan kaupungin oma tuotanto huonompaan asemaan verrattuna muihin palveluntuottajiin. Säästöt tulisi kohdentaa kaikkiin palveluntuottajiin. Ei ole perusteltua, että vain yksi toimija, TKL, joutuisi asiassa joustamaan. Kun säästöt kohdistuvat vain kyseiseen palveluntuottajaan, on tämä osaltaan samalla kaupungin oman tuotannon ajamista alas nykyiseltä tasolta, mikä ei myöskään ole perusteltua eikä toivottavaa, eikä valitun toimintalinjan mukaista. 

Riippumatta säästöjen (225 000 euroa) kohdistamisesta, en kuitenkaan tule niitä joukkoliikenteen osalta hyväksymään. Säästöt ovat toimialakohtaisia. Kaupunkikehityksen (KAKE) sisällä yhdyskuntarakentamisen osalta säästöt löytyvät helposti tai huomattavasti kivuttomammin. Joukkoliikenteen osalta ei pidä eikä saa säästää. Tavoitteen tulee päinvastoin olla joukkoliikenteen tuen lisääminen. Tämä voidaan toteuttaa joko KAKE:n budjetin sisällä tai ylilautakunnallisesti siten, että otetaan huomioon toimivamman joukkoliikenteen avulla saavutetut muut taloudellisesti mitattavat edut kokonaisvaltaisesti. 

Pormestariohjelman mukaan ”Joukkoliikenteestä tehdään kilpailukykyinen vaihtoehto henkilöautoilulle, mikä edellyttää nykyistä merkittävämpiä panostuksia joukkoliikenteeseen.” (Anna-Kaisa Ikosen Pormestariohjelma 2013–2016, s. 23). Nyt esitetty päätösehdotus ei ole linjassa siten edes uunituoreen Pormestariohjelman kanssa. Pormestariohjelman ollessa ilmeisesti edelleen voimassa, ei senkään pohjalta siis voida esitettyä säästötavoitetta joukkoliikenteen osalta hyväksyä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini